Gå til indhold

Frise CKVTil Region Syddanmarks hjemmesideTil forsiden


Demenskoordinator

Sissel Madsen er blevet uddannet demenskoordinator, og har som afslutning på sin uddannelse skrevet en spændende opgave om kommunikation fra, til og med borgere med Alzheimers sygdom. Opgaven er meget praksisnær, og giver mange gode ideer til fagpersonale og pårørende, når de skal kommunikere med borgeren med Alzheimers sygdom.  I det følgende kan I læse konklusionen på opgaven. Hvis du vil læse hele opgaven så finder du den på https://ckv.rsyd.dk/wm453929.

 

Stort tillykke til Sissel med demenskoordinatoruddannelsen.

Fagpersoner kan anvende viden fra litteraturen i deres daglige virke til at implementere ASK for personer med Alzheimers sygdom.

Det kan konkluderes, at personer med Alzheimers sygdom har sproglige udfordringer som grundvilkår i deres sygdomsforløb, fordi den påvirkede hukommelsesfunktion har betydning for sprogproduktionen.

Fagpersoner, som kommer i kontakt med borgeren med Alzheimers sygdom i den tidlige fase, kan via deres faglige viden støtte borgerens kommunikation på flere fronter. For det første ved mere viden om borgerens udfordringer og behov. For det andet ved mere viden om Alternativ og Supplerende Kommunikation som er omfattende, og både kan indeholde

det, som borgeren selv udfører, og det som samtalepartneren udfører i kommunikationen.

De tiltag, som borgeren lærer at bruge i den tidlige fase, kan være kompenserende teknikker ift. et sprog, der mister enkelte elementer, og støttende teknikker fx Talking Mats eller SCA, hvor borgeren samarbejder med samtalepartneren.

Med øget viden om ASK kan fagpersoner være aktive i fremstilling af alternative tiltag som hjælpemidler fx kommunikationsbøger, livshistorier eller kommunikationspas.

Det kan konkluderes, at de forskellige alternative og støttende tiltag kan medføre en forskel for borgeren med demens, så borgeren i højere grad bliver deltagende i kommunikationen og dermed fortsat har mulighed for at give udtryk for egne tanker og behov.

Studiet har personligt givet større viden om de mange faktorer i kommunikationen, som betyder, at en samtale kan være svær. Jeg har undervejs kunnet relatere viden og eksempler til de borgere, jeg har mødt i daglig praksis. Det betyder ikke nødvendigvis, at jeg nu kan foretage samtalen, men det giver nye redskaber, som jeg kan bruge i analysen, så jeg med tiden kan opnå større kompetencer til at opretholde kommunikationen med en borger med Alzheimers sygdom.

 

 

 

 


Siden er sidst opdateret 8-2-2019
Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi