Gå til indhold

Frise CKVTil Region Syddanmarks hjemmesideTil forsiden


Når du skal ud og rejse med fx høre- eller synsvanskeligheder

I bl.a. Københavns lufthavn har rejsende med nedsat funktionsevne mulighed for at få særlig assistance, når de skal tjekke ind, igennem sikkerhedskontrollen, frem til gaten og ved boarding.

Hvis man har brug for særlig assistance, skal man udfylde en formular efter booking. Særlig assistance afhænger af tilgængelighed, så anmodningen skal være godkendt inden afgang.
Husk at gøre det i god tid, for hvis lufthavnen ikke har fået beskeden før 48 timer før afgang, kan de ikke garantere deres assistance. Læs mere her, hvor man også kan finde den formular, der skal bruges til at booke assistancen. https://www.sas.dk/rejseinfo/saerlige-rejsebehov/assistance/

Københavns Lufthavn indfører også ”solsikkesnoren", der er en ekstra hjælp til mennesker med et usynligt handicap, fx hørenedsættelse. Snoren sikrer, at medarbejderne genkender, at du har et usynligt handicap eller en skjult diagnose, uden at du behøver fortælle om det eller forklare dig. Solsikkesnoren benyttes allerede i flere andre internationale lufthavne og i England er den også udbredt til stormagasiner og større togstationer.

Lufthavnen udleverer solsikkesnoren fra Informationen i Terminal 3 og den ligger også klar til udlevering i de fleste check-in skranker. Beder du om solsikkesnoren, udleveres den uden spørgsmål. Her behøver du altså IKKE booke assistance eller lignende på forhånd.


Senest opdateret den 27-01-2020
Skriv til Socialområdet