Se, hvad der bliver sagt til dig i telefonen

En del af arbejdet i CKV hørerådgivningen for unge og voksne indebærer at holde sig ajour i de tekniske muligheder for bedre kommunikation. Læs i dag om applikationen til mobiltelefoner kaldet Roger Voice™

At leve med en betydelig hørenedsættelse kan påvirke mange aktiviteter i dagligdagen. Det kan fx være svært at høre samtaler på arbejdet, til møder, familiesammenkomster, i tv og radio, eller hvis man møder bekendte på en trafikeret gade.

CKV Høre rådgiver borgere (og fagpersoner), der har brug for at vide, hvordan disse udfordringer kan lettes, enten via undervisning i relevante kommunikationsteknikker, ved at prøve et høreteknisk hjælpemiddel eller ved at inddrage andre løsninger, der måske allerede findes i deres høreapparater eller telefoner.

Mobiltelefonering kan være en særlig svær nød at knække for mennesker med store hørenedsættelser. Det kan fx skyldes baggrundsstøj omkring de telefonerende, eller fordi det er svært at høre stemmerne tydeligt nok.  Der findes tekniske muligheder, der kan være med til at forbedre lyden, og mange kan også udnytte FaceTime/video-samtaler, der kan lette forståelsen, fordi man kan se hinanden og dermed få støtte til bl.a. mundaflæsning.

Nu er der også kommet en applikation (app) til smartphones, der leverer en slags løbende undertekster, som begge parter kan læse, samtidig med, at de taler i mobiltelefon med hinanden.

Roger Voice er en app, der giver brugeren mulighed for at læse, hvad der bliver sagt under samtalen. Man taler i sin smartphone-telefon (på højttaler-indstilling eller gennem forbindelse direkte til høreapparaterne) og læser undervejs på skærmen, hvad man selv og den anden siger. På den måde kan man sikre sig, at man har forstået, hvad der fx er aftalt.

Roger Voice er gratis at hente fra enten Google Play butik til android telefoner eller App Store til Apple-telefoner. Hvis man vil udnytte muligheden for tekstning af samtalen, skal der ringes op fra appen.  Hvis begge parter har appen installeret, åbner den automatisk hos den, der bliver ringet op, hvis opkalderen bruger appen til at ringe fra. Der er også mulighed for at ringe op til andre, der ikke har appen i et kort tidsrum, indtil de får den installeret.

Hvis du eller din pårørende bor i en af vores aftalekommuner, og dette lyder interessant, er du velkommen til at kontakte CKV Hørerådgivning for Unge og Voksne og få en tid, hvor vi kan fortælle mere om mulighederne for undertekstning af samtalerne på mobiltelefonen.

Link android-telefoner : Til Google Play Butik

Link til Apple-telefoner og iPads: App Store