Til samarbejdspartnere ang. henvisning af person med hjernerystelse

Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi tilbydes tværfaglig udredning og rehabilitering til de personer, som oplever daglige gener på baggrund af hjernerystelse.

Formålet med udredningen og rehabiliteringen er, at personen kan bibeholde eller generhverve sin funktion på arbejdsmarkedet eller fastholde sin uddannelse.

Det tværfaglige tilbud til personer med hjernerystelse på CKV følger de nationale kliniske retningslinjer på området. Læs mere her:

National Klinisk Retningslinje ved hjernerystelse

Til samarbejdspartnere og andre fagpersoner:

Er du jobkonsulent, SPS-vejleder eller anden nøgleperson, og er du interesseret i at høre nærmere, er du velkommen til at kontakte CKV. Husk at skrive dit telefonnummer i mailen, så vil du blive ringet op (se kontaktinformation nederst på siden).

Hvis du som fagperson ønsker at henvise en person til udredning på CKV for følger efter hjernerystelse, kan du benytte vores henvisningsskema. Udfyld alle felter, gem skemaet på din computer og sendt filen via sikker mail til CKV’s mailadresse som vedhæftet fil.

Sidder du inde med uddybende spørgsmål, kan du alle hverdage henvende kontakt til CKV’s commotiovagt på mail ckv@rsyd.dk eller på tlf. 99 44 34 00, hvor én fra det tværfaglige team vil sidde klar til at hjælpe.

Pjece til fagpersoner

Henvisningsskema

Information til forsikringsselskaber

Tilbuddet består af en tværfaglig udredning af personen, der beskriver personens samlede problemstillinger ift. uddannelses- eller arbejdsevne. Udredningen afsluttes med en skriftlig ICF-rapport med en beskrivelse af de enkelte delområder samt en samlet konklusion med vurdering af personens overordnede funktionsevne og eventuelle skånebehov. Ydermere følger en anbefaling vedrørende relevant rehabiliteringsindsats.

En individuel og dynamisk tilrettelagt rehabiliteringsplan tilrettelægges ud fra udredningsrapporten.

Formålet med den tværfaglige rehabilitering er at give personen redskaber til at mestre hverdagen og gradvist øge sit aktivitetsniveau for dermed at vende tilbage til hverdagen og dens gøremål, fx studie eller arbejde.

Et rehabiliteringstilbud kan fx bestå af synsundervisning, energiforvaltning, afprøvning af relevante hjælpemidler inden for samtlige faggruppers områder samt rådgivning om at mestre hverdagen trods gener.

Rehabiliteringsplanen iværksættes og tilrettes dynamisk afhængigt af den enkelte persons behov. Derudover kan der efter aftale med henviseren desuden ydes støtte til strukturering af praktikforløb og indretning af arbejdspladsen. Teamet samarbejder gerne med relevante personer i kommunen og på arbejdspladsen.

Audiologopæd og IKT-konsulent med fokus på:

• kognitive funktionsnedsættelser, mentale funktioner, personens udholdenhed, teknologiske ressourcehåndteringsværktøjer, energiforvaltning og brug af IT-hjælpemidler.

Audiologopæd med fokus på:

• tinnitus og lydfølsomhed, søvnproblematikker, energiforvaltning, vejledning ift. støj på arbejdspladsen og afprøvning af hjælpemidler relateret til hørelsen.

Fysioterapeut med fokus på:

• fysiske funktionsnedsættelser, svimmelhed og balance, søvn, smertehåndtering, tilretning af arbejdspladser og energiforvaltning.

Neurooptometrist med fokus på:

• synsfunktionsnedsættelser, læsning, synshjælpemidler, fotofobi og undervisning i brug af samsynsfunktion.

Syns- og IT-konsulent med fokus på:

• skærmindstilling tilpasset den enkelte person, synskompenserende programmer, oplæsningsmuligheder til computer, telefon og tablet, E-ink monitor og specialskærme.

Både udredning og rehabilitering kræver betalingstilsagn fra enten kommune, forsikringsselskab eller anden instans.