Prepping for personer med nedsat hørelse
For at være bedst muligt forberedt, hvis en krise rammer, har vi samlet en række gode råd til personer med nedsat hørelse.
Myndighederne anbefaler, at alle borgere kan klare sig i 72 timer uden strøm, vand og/eller internet. For personer med høretab kan der dog være behov for særlige tiltag, som rækker ud over de generelle anbefalinger.
Information til netværk og naboer
Det kan være en fordel at orientere naboer eller andre kontakter om, at man har et alvorligt høretab. Dette kan f.eks. gøres med en kort skrivelse, der kan indeholde:
- Navn og adresse
- Oplysning om nedsat hørelse (eventuelt kombineret med synstab, der også kan spille ind)
- Konkrete ønsker til, hvordan naboerne kan hjælpe, fx ved at banke på døren/køkkenvinduet, hvis dørklokken ikke virker
Det kan også være en god idé at aftale med naboerne, at der deles nødbeskeder fra FM-radioen, som personen ikke selv kan opfatte. Beskederne kan skrives ned og viderebringes ved at banke på døren, eller lægges i postkassen/brevsprækken. På den måde sikres vigtige informationer fra myndighederne.
Strøm og nødstrøm
For at undgå problemer med høreapparaterne i en krise er det vigtigt at tænke på strømforsyningen. Uanset om dine høreapparater bruger batterier eller er genopladelige, er der nogle ting, man kan forberede i god tid:
Høreapparater med batterier:
Sørg for et lager af ekstra batterier, og kontroller altid udløbsdatoen. Nye batterier bør bestilles i god tid, mens man stadig har 1-2 pakker tilbage.
Genopladelige høreapparater:
En powerbank på minimum 10.000 mAh kan sikre opladning. Opladeren bør medtages til butikken for at sikre kompatible stik. Powerbanken har bedst af at blive holdt opladet og anvendt jævnligt. Læs brugsanvisningen til høreapparaterne for at se den faktiske opladetid, der kan være kortere end en hel nat, som man normalt oplader sine apparater.
Kommunikationsmuligheder
Hvis man har en smartphone, og ikke kan forstå tale med eller uden høreapparater, kan man installere (og huske at opdatere) særlige apps, der giver adgang til tekst-til-tale eller undertekster. Det letter forståelsen af for eksempel nød-radio eller indtalte beskeder.
Hørevejledning kan fås gennem kommunikationscentrets hørekonsulenter, da behovet varierer afhængigt af telefonens styresystem og tilgængelige apps.
Papir og pen bør indgå i nødforberedelsen som et simpelt middel til kommunikation, hvis høreapparaterne mister strøm, og man ikke kan forstå mundtlige beskeder.
Hvis man på forhånd har et kommunikationssystem, kan det ofte (men ikke altid) sluttes til lydgivere som fx en batteridrevet FM-radio, da de tilgængelige nødradioer (fx med håndsving) oftest ikke har en linjeudgang/hovedtelefonudgang til denne funktion. Inden en sådan radio indkøbes, er det en fordel at tjekke forbindelsen i butikken. Husk også, at kommunikationssystemet skal oplades (se under strøm og nødstrøm).
Tryghed gennem forberedelse
Ved at gennemføre disse tiltag skabes en mere robust sikkerhed og bedre mulighed for at modtage og anvende vigtige informationer i en nødsituation. Forberedelse på forhånd giver større tryghed for både den enkelte og de nærmeste omgivelser. Hos CKV Hørerådgivningen for Unge & Voksne deler vi gerne vores viden om ovenstående med borgere i abonnementskommunerne, hvis der er behov eller interesse.