Skab kontakt til din pårørende gennem et lukket videosystem

B-near er et video/telefon system, der kan være med til at understøtte fjernkommunikation med borgere med svære funktionsnedsættelser som demens og ALS og med udviklingshæmmede.

CKV sørger hele tiden for at afprøve nye produkter, så vi kan vejlede og anbefale det bedst egnede og billigste til personer med behov for støtte til at kommunikere. CKV’s IKT- og Mobilitetsafdeling har senest afprøvet ”B-near”. B-near er et kommunikationshjælpemiddel til mennesker, der ikke er vant til - eller fysisk er i stand til - at anvende smartphone, tablet m.m.

B-near

B-near er et produkt, der består af en skærm, der muliggør enkel og intuitiv videokommunikation for personer med særlige behov. Skærmen understøtter tovejskommunikation, modtagelse af videoer, fotos og beskeder. Der er en indbygget oplæsningsfunktion i B-near. Alt kan læses op, også billedtekster og skærmens øvrige funktioner.

B-near er designet med en simpel brugerflade, tydelige ikoner og forklarende tekster, der er nemme at se, forstå og tage i brug. Den er designet til at skabe nærhed og tryghed, og den er nem at bruge, selv for personer uden teknisk erfaring. B-near er især gavnlig for pårørende, der ønsker at holde kontakten med familiemedlemmer, der kan være isolerede. B-near har inkorporeret tryghedskald på skærmen, så brugeren altid kan kontakte nogen, hvis der opstår utryghed i hverdagen.

Pårørende kan hente appen B-near både på en Android- og iOS-smartphone/tablet-enhed. En pårørende skal fungere som administrator, og denne skal tilpasse rettigheder til andre slægtninge og bekendte. Appen understøtter fjernredigering af B-near-skærmen.

Fremhævede nøglefunktioner i B-near-appen er:

• Synlighed og opkald: Pårørende kan strukturere, hvornår de er tilgængelige for deres slægtning, via et indbygget tidsskema.
  • Foto- og videodeling: Appen tillader, at pårørende kan sende fotos med billedtekst og små hyggelige videohilsner til deres slægtning.

CKV

Hvis du vil høre mere om video- og billedløsninger, kan du henvende dig til CKV på telefon 99443400. IKT-afdelingen yder rådgivning og vejledning om hjælpemidler og strategier til voksne med bl.a. nedsat kommunikationsevne og hukommelse, til pårørende.

Du er også velkommen til at møde op den første torsdag i måneden mellem kl. 12.30 og 15.00 til en snak omkring bl.a. kommunikationshjælpemidler.

mand sidder og kigger på tablet, mens han smiler