CKV afholder kurset: PROMPT introduktion

Er du audiologopæd, og ønsker du at fylde din værktøjskasse med viden og kompetencer inden for PROMPT? Så tilmeld dig dette kursus.

CKV afholder endnu engang introduktionskursus, der giver audiologopæder mulighed for at mestre PROMPT-metoden. PROMPT, der står for Prompts for Restructuring Oral Muscular Phonetic Targets, er en interventionstilgang inden for audiologopædien. På kurset undervises deltagerne af en certificeret PROMPT-instruktør, hvis formål er at give deltagerne praktiske færdigheder med sig, som kan anvendes i den daglige, audiologopædiske praksis.

Hvad er PROMPT?

PROMPT er en tilgang, der involverer brugen af tryk og berøring, der hjælper klienter med talevanskeligheder. Metoden går ud på at bruge hænderne til at guide klientens artikulatorer – det vil sige læber, kæbe og tunge, for at forbedre klientens taleproduktion. Teknikken kan anvendes på både børn og voksne med talevanskeligheder, og metoden er derfor relevant for hele den audiologopædiske praksis.

Kursusindhold:

Introduktionskurset tilbyder en dybdegående indføring i PROMPT-teknikkerne på forskellige niveauer. Gennem en kombination af teoretiske oplæg og praktiske øvelser vil deltagerne lære at identificere motoriske vanskeligheder, fastsætte behandlingsmål og designe effektive forløb ud fra PROMPT-metoden.

Et centralt element i kurset er forståelsen af dynamiske systemer samt en holistisk tilgang til behandling. Deltagerne vil desuden blive introduceret til PROMPT’s vurderings- og planlægningsproces for udredning og intervention, hvilket giver en struktureret ramme for arbejdet med klienterne.

Læringsudbytte:

Ved afslutningen af kurset vil deltagerne være i stand til at:

• forstå og forklare PROMPT’s teoretiske grundlag og anvendelsesprincipper
  • anvende forskellige niveauer af prompting tilpasset specifikke behov hos klienter
  • analysere tale-motoriske systemer ved hjælp af Systems Analysis Observation og Motor Speech Hierarchy
  • tilrettelægge og implementere PROMPT i audiologopædiske forløb

Styrk din praksis:

Efter afslutningen af kurset vil deltagerne blive opført på PROMPT’s hjemmeside som certificerede PROMPT-terapeuter. Med en stigende efterspørgsel efter effektive interventioner for personer med talevanskeligheder er PROMPT en værdifuld tilføjelse til enhver audiologopæds værktøjskasse.
Tilmeld dig nu og tag det næste skridt mod at forbedre din audiologopædiske praksis.

Tilmeld dig her: PROMPT introduktion | Region Syddanmark (plan2learn.dk)

Kvinde og barn laver PROPT træning