Når stemmen ikke virker, som den skal

På CKVs stemmehold får man styr på stemmen.

På CKV tilbyder vi med jævne mellemrum stemmehold med 5-7 deltagere. Her er undervisningen målrettet at hjælpe borgere, der oplever stemmeproblemer som følge af uhensigtsmæssig stemmebrug (fonasteni). For borgeren betyder det, at deres stemme ofte har svært ved at holde til at klare hverdagens almindelige stemmekrav. Det kan påvirke deres arbejde, når stemmen ikke virker som den skal, og de døjer ofte med forskellige stemmegener som eksempelvis:

-        udpræget stemmetræthed

-        spændinger og ømhed i hals- skulderområdet

-        klumpfornemmelse i halsen og ved synk

-        stemmeanstrengthed ved tale, hvor man løber tør for luft og presser stemmen

-        miste stemmen helt i perioder.

På stemmeholdet arbejdes der med at bevidstgøre borgeren om hensigtsmæssig stemmebrug ved dels at give viden om, hvordan stemmen fungerer, øve teknikker til at opnå et mere hensigtsmæssig stemmebrug samt gennemgå andre relevante stemmeøvelser. Undervisningen strækker sig over 3 måneder, og ud over holdundervisningen tilbydes også enkelte gange med individuel undervisning. Der er med vilje indlagt pauser i undervisningsforløbet, hvor deltagerne arbejder hjemme med at få implementeret de nye teknikker i hverdagen.

Der er evidens for, at stemmetræning – også på hold – har god effekt, og deltagerne på sidste forløb udtrykte stor tilfredshed og gavn af undervisningen. De udtalte blandt andet:

"Absolut anbefalelsesværdigt"

"Foruden relevant undervisning havde audiologopæden stor opmærksomhed og interesse om den enkelte. Dejligt"

"Dejligt med hjælp og træning til et område, jeg ikke kendte til. Hvor viden og øvelser er nødvendige, for at komme videre. For mig var alt omkring stemmen nyt"

"Synenergi mellem kursister. Meget relevant forløb, der tog udgangspunkt i mine behov"

"Dejligt at være sammen med jævnaldrende med stemmeproblemer"

"Dejligt med et lille hold. Gode øvelser"

"Yderst relevant – der er kommet mere styr på stemmen. Rigtigt godt ikke alene at lære øvelserne, men også få snakket om problemer"

"Har lært meget og bruger det dagligt"

Det er aldrig for tidligt at få stemmetræning, hvis man oplever at ens stemme til tider ikke slår til – tværtimod. Tidlig indsats kan forebygge udviklingen af noduli (stemmeknuder), som kan være mere behandlingskrævende senere hen, så tøv aldrig med at opsøge CKV eller dit nærmeste kommunikationscenter og få en snak med en audiologopæd omkring din stemme.

Ung kvinde holder sig for munden