Kursus for pårørende til personer med tale-sproglige vanskeligheder efter erhvervet hjerneskade

Når en person bliver ramt af en blodprop eller en blødning i hjernen, rammer dette ikke kun personen selv men hele familien. På CKV har vi fokus på, at både den ramte og familien kommer så godt som muligt igennem dette forløb.

Når borgere får tale-sproglige vanskeligheder efter en erhvervet hjerneskade, skal både den ramte og familien lære at kommunikere på ny. Mange pårørende oplever det som frustrerende ikke at kunne forstå, hvad den ramte vil sige, og ofte må man som pårørende finde nye veje til en succesfuld kommunikation.

I marts 2023 afholder taleafdelingen kursus for pårørende til borgere, der har fået tale-sproglige vanskeligheder efter en erhvervet hjerneskade.

På kurset vil der være information om, hvilke tale-sproglige vanskeligheder der kan opstå efter en erhvervet hjerneskade, og om hvordan kommunikationen optimeres så godt som muligt. Det kan være meget forskelligt, hvad der virker for den enkelte familie. Der findes ingen manual til den gode kommunikation, men kurset vil bidrage med viden og indsigt, og der er også mulighed for, at de pårørende indbyrdes kan udveksle erfaringer.

Kurset indeholder også en kursusgang om sorg- og krisereaktioner hos pårørende. Som pårørende står man i en ny situation, hvor hverdagen kan være ændret, og hvor der er mange både praktiske opgaver og følelsesmæssige reaktioner, som skal håndteres. En følelsesmæssig reaktion er helt normal, og det sætter psykolog Mette Riber fokus på i en af kursusgangene.

Kurset afholdes over fire gange af to timer. Tilbuddet er gratis for ramte borgeres pårørende, der hører til taleafdelingens abonnementskommuner. Hvis du har lyst til at høre mere om tilbuddet, kan taleafdelingen på CKV kontaktes på tlf. 99443400.

to kvinder sidder og taler og ler