Stammen hos børn, unge og voksne

Man taler om stammen, når talen ikke flyder uanstrengt og upåfaldende. Stammen er ikke kun et talehandicap; det er også et kommunikationshandicap, forbundet med angst, fordomme og uvidenhed.

Stammen består udadtil af afbrydelser af den flydende tale. Sådanne afbrydelser kan udgøres af gentagelser, forlængelser og/eller blokeringer. Stammen kan desuden medføre muskulære opspændinger, undgåelsesadfærd, frustrationer samt skyld- og skamfølelser. Stammen kommer til udtryk på meget individuelle og forskellige måder, og kan for nogle være meget hørbar, og for andre være skjult.

CKV tilbyder stammeundervisning/-vejledning til både børn og voksne. På førskoleområdet lægges oftest vægt på forældrevejledning, mens skolebørn og voksne tilbydes individuel og/eller gruppebaseret undervisning. Førskolebørn og skolebørn skal henvises af kommunens PPR, mens unge og voksne kan henvende sig direkte til CKV. Efter henvendelse inviteres borgeren til en udredende samtale, hvor det videre forløb aftales.

Hvis du trykker på denne linje, kan du læse vores pjece om tilbud til borgere med stammen.